top of page

לעבור את פורים בשלום. 3 טיפים מנצחים

בכל שנה פורים וסביבותיו מייצרים לא מעט מורכבויות ודילמות חינוכיות. 

אתם מכירים את זה...

עד כמה לשחרר לחבר'ה? האם לקבוע בכלל קווים אדומים? ואם כן, האם רק קווים אדומים ערכיים-חינוכיים או גם בטיחותיים ומשמעתיים? ואם כבר קבענו, האם גם נאכוף אותם? ובאלו מחירים?

בקיצור, זה סיפור מורכב שדורש לא מעט חשיבה והכנות מראש אם רוצים לצלוח אותו בשלום.

אי אפשר במסגרת הזאת להתייחס לכל דילמה באופן מפורט. לכל מסגרת חינוכית יש את המסורות שלה ואת שיטות העבודה שלה. עם זאת, נציע כמה טיפים בסיסיים חשובים שיעזרו לכם לצלוח את החג הזה בשלום מכל הבחינות (במילים אחרות: זה נועד להגן גם על התלמידים והחניכים שלכם, אבל לא פחות מכך - עליכם!):

 

המפתח - הגדרות ברורות: אל תברחו לאפור. בדיוק להפך. ככל שתגדירו מראש הכל באופן ברור (כלפי עצמכם, כלפי התלמידים וכלפי הוריהם), כך בזמן אמת דברים יעבדו יותר חלק ועם פחות חיכוכים ועגמת נפש.

 

1. להגדיר:  

  • איזה ארועים הם מטעם בית הספר ואיזה ממש לא.

  • שעות התחלה וסיום ברורים מאוד. (עליכם לדעת איך כל תלמיד/חניך חוזר הביתה בסיום!)

  • כללים ברורים של מותר ואסור: נפצים ותחמושת, שתיה, וכו'

2. פינות חשוכות - מטבע הדברים, אתם תמצאו את עצמכם בלב ההתרחשות. אך בכל אירוע (ובפרט בארועי פורים) ישנן "פינות חשוכות" – פיזית ומטפורית, שכדאי להאיר מידי פעם. הייתי מגדיר תורנות של אנשי צוות שכל כמה זמן עושים סיור בסביבה הקרובה, בשירותים, מחוץ לאולם, וכו'. 


3. רישיונות ואישורים - לא ניכנס פה לכל סוגיית רישוי עסקים שרלוונטית לחלק מהארועים. אבל, שלושה דברים שבכל מקרה נכון לעשות ורלוונטיים לארועים רבים:

א. מתקנים למיניהם - מתנפחים, תחנות ODT, רכיבה על בעלי חיים ותחנות נוספות שקיימות בירידים ושווקי פורים - דורשים התנהלות על פי חוזר מנכ"ל (כולל אישור טיול על הפעילות עצמה). שימו לב שאתם פועלים על פי ההנחיות. הן נועדו להגן גם עליכם בין השאר.

ב. מזון - מומלץ מאוד לעבוד עם ספקי מזון שיש להם את כל האישורים המתאימים מטעם משרד הבריאות. תלוי באופי הארוע (אישור יצרן, אישור להובלת מזון ועוד).

אם בכל זאת החלטתם שהכי טוב שהתלמידים עצמם יפעילו את דוכני המזון, עדיף שאלה יהיו דוכנים של מזון ארוז ובכל מקרה לא מבושל. ואם גם זה לא יתכן במקומותיכם, אני ממליץ מאוד שיהיה איתם מבוגר אחראי שמבין משהו בתברואה בתחום המזון. יש בכך המון פרטים (ספקים, תנאי אחסון, ההכנה וכו'), ואף אחד לא רוצה שחצי בית ספר יסיים את הארוע עם דיזינטריה.   

ג. חשמל ובטיחות - דוכנים ומתקנים מאולתרים שהחבר'ה בנו הם מצד אחד המחשה מעולה לרצון שלנו לשחרר להם ולאפשר להם עצמאות ויצירתיות. מצד שני, כדאי שעין מקצועית תבחן את מידת הבטיחות של המתקנים השונים. בפרט בכל מה שנוגע לחשמל. בודק חשמל זה לא סכום גדול, ולא כדאי לחסוך דווקא שם.

 

זכרו, פורים זו עוד הזדמנות חינוכית. אבל לא לשכוח שיש גם את היום שאחרי...

bottom of page