top of page

שילוט, ויזואליה והתנהגות בחירום

העברת מידע זה אחד הבסיסים בעבודה מול קהל, לקוחות, משתתפים. דוגמה אקטואלית: הרכבת הקלה שנפתחה לפני שבועיים. יש המון מידע שצריך לעבור לכל אחד מהנוסעים הפוטנציאליים והממשיים. החל מתוואי המסילה, מיקום התחנות, מחירים, איך משלמים, בטיחות, ועוד. כדי להעביר את המידע הזה, מופעל מערך עצום של פרסומות בכל מדיה אפשרית, דיילים ודיילות בכל תחנה עוזרים לכל מי שמעוניין, המון שילוט הכוונה והסברים בתחנות ומסביב, כריזה, מסכי עדכון והנחיות, ועוד ועוד.

נקודת המוצא: מה שלא יאמר, לא יהיה ידוע ומה שלא יהיה ידוע לא יתבצע. אם מדובר על בית קפה חדש והשילוט לא היה מספיק בולט או ברור או ממוקם טוב, ולכן לא ידענו אם זו הגשה לשולחנות או הזמנה בקופה, זה לא כל כך נורא. אבל אם מדובר על ארוע חירום שבו לכל שניה יכולה להיות משמעות של חיים או מוות – זה כבר סיפור אחר.

בבתי ספר, ובמיוחד יסודיים, האתגר כפול – משפט הנחיה כיצד לפעול במצב חירום שלאדם מבוגר לוקח לקרוא שניה וחצי, יכול לקחת לחלק מהילדים זמן רב מאוד, וחלקם בכלל לא ידעו לקרוא אותו.

אז מה עושים?

לכאורה היה אפשר באמת להשתמש בכריזה, ולהנחות בע"פ כיצד להתנהל בחירום. אלא שאנחנו לא רוצים להכניס אווירה של חירום לחץ למרחב הבית ספרי, וגם ככה משתמשים בכריזה להודעות מנהליות כאלה ואחרות, ולא בטוח שיהיה לכך קשב מספיק.

אז אחד הכלים המרכזיים שקיימים היום במערכת החינוך כדי להתמודד עם האתגר הזה, זה תרגילים – חשוב מאוד לתרגל את כל התלמידים על תרחישים שונים שבהם להתנהגות שלהם יש משמעות. למשל רעידות אדמה, כניסה למרחב מוגן וכד'. אני לא בטוח שאופן התנהלות התרגילים כיום מספיק ממצה ומקצועית בבתי ספר רבים, אבל זה אולי לפעם אחרת.

כלי נוסף שאני רוצה להציע פה, שהוא גם לא דורש "קרוא וקרוא" וגם לא מכביד על ה"אקלים הבית-ספרי". שימוש בויזואליה אינטואיטיבית - סימונים צבעוניים ברחבי בית הספר – שביומיום אין להם משמעות מיוחדת אך בחירום הם כלי משמעותי לסיוע ותזכורת. למשל: סימון פס בצבע מסויים על הרצפה מהכיתה ועד המרחב המוגן שאליו הכיתה א

מורה להתפנות. כך הילד לא צריך לחשוב ולהיזכר בתרגיל שהיה לפני חצי שנה, אלא הוא יודע באופן אינטואיטיבי לעקוב אחרי הפס הצהוב או הירוק – כי הכיתה שלו ירוקה, וזה כל מה שהוא צריך לדעת. (זה גם יעזור לכם לוודא שתכנון הפינוי שלכם לא יוצר התנגשויות בין כיתות במהלך הפינוי...)

כנ"ל אפשר לחשוב על עוד ועוד אלמנטים ויזואליים יצירתיים (עמדת כיבוי אש, עזרה ראשונה וכד'), באופן ידידותי, צבעוני, ובעיקר נגיש ואינטואיטיבי לכל תלמיד ותלמידה.

בתמונה: "בוס, פרסמנו את ההנחיות" – בית ספר ברמת גן, אילוסטרציה

שנת לימודים פוריה, מוצלחת ובטוחה לכולם!

bottom of page